Friday, April 24, 2009

Upacara Tahunan - Meditation Group

'Meditation Group' Wat Deva Raja Banphot lazimnya akan mengadakan upacara 'Ther Sin" dan samadhi(meditasi) beberapa kali dalam setahun. 'Devotees' yang turut serta ada yang datang dari Kedah, Pulau Pinang, Perak, Kuala Lumpur dan dari kampung2 yang berhampiran. Upacara 'Ther Sin'(meditasi) yang akan datang ialah semasa hari Wesak. Jika ada yang berminat, sila hubungi Ketua Sami Wat Deva Raja Banphot, Phra Sumetho(Chau Boy) 016-5062092 atau 017-5093406 untuk turut serta.
Gambar upacara 'Ther Sin'(meditasi) yang telah dijalankan pada tahun2 lepas dipaparkan seperti yang dijanjikan.


Wat Deva Raja Banphot menganjurkan 'Ther Sin' atau "Meditation Camp" setiap tahun untuk 'devotees' yang ingin bermeditasi di wat yang tenang dan mendamaikan ini dengan pemandangan menghijau..sesejuk saujana mata memandang..

'Meditation Group' sedang belajar 'chanting' sutra2 dalam bahasa pali..

Samadi...atau meditasi di depan gua tempat samadi Luang Phor amat mendamaikan terutamanya pada waktu malam...sejuk dan tenang..
Anda ada berani?...si cilik ini...walaupun bertubuh kecil tetapi berani samadhi(meditasi) di bawah pohon Bo di kawasan bekas tinggalan wat purba ini..tapi awas...disini ada banyak ular tedung (cobra) tetapi tidak pernah mengganggu sesiapa...jarang dapat dilihat...tetapi ada yang pernah jumpa..
Salah seorang dari ahli kumpulan meditasi...tengah posing berhampiran Luang Phor Sunthorn.

Kemah(tent) digunakan untuk melindungi dari hujan, bahaya serangga atau haiwan merayap seperti kala jengking, lipan dan ular...Sempat lagi member sorang ni posing depan 'ta thit'...one of the wonders in this temple...datang sini baru boleh cerita....rahsia!!!!!!


Siap sedia depan kemah(tent) untuk pergi 'den cong krom' (walking meditation). Kemah2 ini didirikan di tepi sungai diatas ban di belakang wat...tempat ini dikatakan keras kerana tempat ini dipercayai perkampungan 'Khon Than'(orang bunian). Menurut orang tua2 disini 'Khon Than'(orang bunian) sering datang membantu kerja2 wat semasa perayaan wat suatu masa dahulu, malahan mereka meminjamkan pinggan mangkuk mereka untuk majlis wat..pelik tapi benar..terpulang kepada anda samada nak percaya atau tidak...datang dan alami sendiri pengalaman 'Ther Sin' di sini...ada brani?????

Ada juga member yang nak samadhi bawah pokok durian....tapi awas.... sekarang musim durian di wat deva raja banphot ini....jaga2...nanti durian timpa kepala...



















































































































































No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.